/

Digitalizace veřejné správy: I přes dílčí problémy jsme na správné cestě

Pokud chceme moderní stát, který umí reagovat na potřeby svých občanů, musíme se bezpodmínečně rozloučit se starými způsoby řízení IT projektů. Digitalizace musí být postavená nad vlastnictvím dat. Musí reflektovat dobrou znalost procesů, které je třeba digitalizovat. Samozřejmostí je moderní architektura, která umožňuje a předpokládá budoucí aktualizace, rozšiřování, škálování a změny, včetně změny dodavatelů. Abychom se do tohoto stavu dostali potřebujeme opustit praktiky z let minulých a ocenit všechny, kdo se do modernizace vývoje softwarových produktů pouští. O to více, když jim musí být jasné, že se jedná o velmi náročné aktivity, které se pozitivně projeví až v příštích letech. Mnohdy tedy až v následujících volebních obdobích. Proto si velmi ceníme odvahy všech, kteří tato základní pravidla ctí a za potřebou efektivní a smysluplné digitalizace i nadále stojí.

Tisková zpráva

Autor

REPORTÉŘI ČT

Publikováno

17.9.2024

Sdílet článek

fb-icon
twitter-icon
linkedin-icon

Digitalizace veřejné správy: I přes dílčí problémy jsme na správné cestě

Pokud chceme moderní stát, který umí reagovat na potřeby svých občanů, musíme se bezpodmínečně rozloučit se starými způsoby řízení IT projektů. Digitalizace musí být postavená nad vlastnictvím dat. Musí reflektovat dobrou znalost procesů, které je třeba digitalizovat. Samozřejmostí je moderní architektura, která umožňuje a předpokládá budoucí aktualizace, rozšiřování, škálování a změny, včetně změny dodavatelů. Abychom se do tohoto stavu dostali potřebujeme opustit praktiky z let minulých a ocenit všechny, kdo se do modernizace vývoje softwarových produktů pouští. O to více, když jim musí být jasné, že se jedná o velmi náročné aktivity, které se pozitivně projeví až v příštích letech. Mnohdy tedy až v následujících volebních obdobích. Proto si velmi ceníme odvahy všech, kteří tato základní pravidla ctí a za potřebou efektivní a smysluplné digitalizace i nadále stojí.

Více o tématu najdete v reportáži v pořadu Reportéři ČT, kde mimo jiné za ASWA promluvil Martin Burián.

(Samotná reportáž začíná ve 21:50, Martin se objeví ve 26:06 a ve 39:20.)

Kontrola nad vlastními daty je klíčová

Základní princip úspěšné digitalizace veřejné správy stojí na těchto základních pilířích:

  • Stát má potřebné know-how o procesech, které potřebuje digitalizovat. Ví tedy proč a co je třeba pomocí softwarových řešení zefektivnit.
  • Uživatelská a další data jsou vlastněna státem, který je dále poskytuje a zpřístupňuje přes moderní a dobře zabezpečené datové rozhraní dalším aplikacím a systémům.
  • Stát nakupuje a vyvíjí informační systémy dle svých dobře zmapovaných potřeb s ohledem na moderní trendy v IT sektoru. Veškerá nová funkcionalita je plánována a vyvíjena dle priorit a požadavků uživatelů. Pokud nelze dobře naplánovat vývoj všech funkcí, přistupuje se k iterativnímu vývoji. A vyvíjena je vždy pouze ta funkcionalita, kde je dopředu jasné proč ji potřebujeme, jak ji budeme udržovat a komu bude sloužit.
  • Stát, jako objednatel, je ve vztahu ke svým dodavatelům v rovnocenném a sebevědomém postavení. Minimalizuje závislost na technologiích a dodavatelích.

Když stát nemá nad svými daty kontrolu, nemá svobodu měnit dodavatele. Je třeba se zaměřit na to, aby data byla snadno přístupná a dále jednoduše využívána pro další potřeby státu. Proto věříme, že i nový systém ISSŘ jde správným směrem. Reforma v oblasti zadávání, nakupování a vývoje informačních systémů pro stát je nevyhnutelná. Data jsou cenným aktivem. Stát k nim musí mít všechny přístupy a práva, zkrátka je musí vlastnit.

Konec devadesátkových praktik

Pokud budeme i nadále opakovat stejné chyby a k moderním technologiím a způsobu vývoje informačních systémů a softwarových řešení slepí, bude tolik potřebná digitalizace pomalá, neefektivní a nehospodárná.

„Původně navrhovaná architektura nového ISSŘ mi připomíná konec devadesátých let. Tehdy s každou vydanou aktualizací naskákali vývojáři a help-desk do Felicií a vyrazili po republice. Kde na všech úřadech každou instalaci manuálně aktualizovali. S tím jsou dnešní možnosti samozřejmě naprosto nesrovnatelné. Rozumím, že u velkých IT systémů, které jsou navíc pro chod státu klíčové, je přechod na nové řešení komplikovaný a mnohdy velmi těžký. Věřím ale, že je to správná cesta a i přes počáteční problémy, brzy uživatel (občan) i daňový poplatník pozná, že se jedná o nutný a užitečný krok,” říká člen předsednictva ASWA Martin Burián a dodává:

„Z dostupných informací máme za to, že bylo velmi správně zastavit předchozí výběrové řízení. Nová koncepce, která na rozdíl od té původní předpokládá moderní architekturu, škálovatelnost a vývojové prostředí nezávislé na jednom dodavateli, je nepochybně krokem správným směrem. Těšíme se, že brzy dojde i na iterativní vývoj, kdy budou systémy a aplikace vznikat v rámci dobře plánovaných vývojových bloků a zadavatel bude přesně vědět, jaké funkce a proč požaduje. Pokud bude na straně zadavatele osoba, která přesně ví co potřebuje a proč to potřebuje, bude pak velmi levné a jednoduché si koupit kapacity, které to pro ni naprogramují. Pokud tato znalost na straně zadavatele chybí, vzniká závislost na dodavateli, která vede k zbytečně drahým řešením, které v konečném výsledku často ani neodpovídají potřebám státu a jeho občanů.”

Stagnace je dražší

Jakkoliv mohou být nová řešení nákladná, náklady na stagnaci jsou většinou mnohem vyšší než náklady na inovace. Každý další den, kdy se spoléháme na staré systémy a praktiky, nás může stát nejen peníze, ale zbytečně oddalujeme i šanci na skutečnou změnu.

Dnes už vidíme první vlaštovky na Ministerstvu pro místní rozvoj a Ministerstvu práce a sociálních věcí, které se snaží dělat věci nově a moderně. Je to jasný signál pro ostatní – změna je možná a hlavně nutná. Pokud chceme efektivní a transparentní veřejnou správu, musíme se inspirovat těmito přístupy a přestat udržovat zastaralé, nevyhovující a těžkopádné status quo.

„Oceňujeme odvahu ministrů, kteří se pustili do modernizace velkých IT systémů na svých úřadech. Bez takových rozhodnutí by byla modernizace velmi komplikovaná, drahá a pomalá. Přihlédneme-li ke skutečnosti, že úspory a zlepšení přinesou tyto kroky až v nadcházejících volebních období, jedná se o opravdu chvályhodný přístup, a to i v případě ministra Bartoše. Ačkoliv není celá dodávka ISSŘ bez chyb a problémů, doufáme, že tento krok budou následovat i další ministři,” dodává Martin Burián.

Efektivní, digitální stát by mohl být na dosah

Dodejme, že pro vývoj jakýchkoliv softwarových řešení je zásadní dobrá znalost a porozumění procesům a agendy, která má být zdigitalizována. Dále je to technický návrh celého řešení, tedy jak bude systém postaven, provozován, rozšiřován a kde budou uložena data. To vše by měl mít stát, jako zadavatel dobře promyšlené a zpracované. Jedině tak bude schopen dobře připravit zadávací dokumentaci, vybrat dobrého dodavatele a ve výsledku získat řešení, které je moderní, hospodárné, uživatelsky přívětivé a v budoucnu pohodlně rozšiřovatelné.

Vedle úspory finančních prostředků a zkvalitnění přístupu občanů k agendě státu vede změna přístupu zadávání softwarových zakázek k nezávislosti zadavatele na dodavateli, známé jako vedor lock-in a budování vlastního know-how zejména v oblasti produktového zadání, softwarové architektury a zpracování a bezpečnému sdílení dat.

O ASWA:

ASWA je sdružení softwarových agentur, které podporuje etické zásady, open source řešení a digitalizaci veřejného sektoru. Od roku 2020 sdružujeme vývojářská studia a odborníky na IT právo. Naším cílem je implementovat moderní postupy do vývoje softwaru pro efektivnější využívání veřejných prostředků a pomáhat klientům při vývoji webových a mobilních aplikací. aswa.cz

test

Asociace softwarových agentur

Veletržní 820/73 170 00 Praha 7

linkedin Icon
facebook-icon